Tankar fr

hopskrivet och inte perfekt men ville publicera det i dag nd: I dag r det tio r sedan orkanen Katrina trffade USA:s gulfkust. VGs korrespondent var d den mycket kompetenta Kim Riseth. Vi visste att en stor orkan var p vg mot den amerikanska gulfkusten. Kim rkade vara i Miami just d medan jag var hemma i New York men vi hll kontakt om orkanen. Det r inte sllan orkanvarningar i USA och ofta blir det inte s farligt som de varnar fr. Vi bestmde oss fr att inte dra till New Orleans och vnta p orkanen dr utan avvaktade. Men ju nrmare orkanen kom, desto allvarligare verkade det vara. S till slut bestmde vi oss fr att dra dit. Flygplatsen i New Orleans var stngd, s vi mttes upp p flygplatsen i Tallahassee i nordvstra Florida. Dr hyrde vi en SUV och drog till nrmsta Walmart och bunkrade upp med mat, vatten och andra frndenheter. var p eftermiddagen mndagen den 29 augusti, samma dag som orkanen ndde land. Vi krde till Mobile, som ligger p kusten i Alabama. D var vi i utkanten och slutndan av orkanen. Det blste och regnade vldigt mycket och det brjade bli mrkt. Vi bestmde oss fr att stanna dr och sedan morgon efter dra dit det skulle visa sig att orkanen hade orsakat mest skada. Det fanns inga lediga hotellrum d mnga lokala invnare hade evakuerat till hotellen. Vi frbereddes oss p att spendera natten i en hotellobby nr en kvinna frgade om ngon behvde ett hotellrum. Hon vgade inte stanna p hotellet utan ville kra vsterut. S vi fick hennes rum. Morgonen efter fick vi reda p att Mississippi hade drabbats vrst. Vi drog till kuststaden Biloxi och dr var frdelsen stor. Husen lngs med kusten, och ett par hundra meter upp, hade blivit totalt frstrda av en enorm flodvg. Kim, som hade bevakat Tsunamin i Thailand ngot r tidigare sa att det pminde honom om det. Vi jobbade dr hela dagen, tisdagen den 30 augusti. frsta mediarapporterna indikerade att New Orleans hade klarat sig. Orkanens ga hade trffat strax ster om staden. felaktig konstruktion, de skulle egentligen hlla fr dessa vderfrhllanden). Katastrofen kom lngsammare i New Orleans n i Mississippi men blev n mer katastrofal. Vattnet steg i flera dagar och versvmmade till slut ver 80% av New Orleans och mer n 100 000 hus frstrdes. ver 1500 mnniskor dog i New Orleans (totalt krvde orkanen ver 1800 ddsoffer). wholesale nfl jerseys Vi krde ner till New Orleans p morgonen onsdagen den 31 augusti. Det var en polisavsprrning ett par mil frn staden och frst ville de inte slppa igenom oss men vi lyckades vertyga polisen att slppa igenom oss (sa att vi hade mat och bensin och skulle inte bli ngot problem fr dem). ett tag visade det sig att motorvgen var versvmmad men vi lyckades hitta smvgar som lg hgre och som inte var versvmmade. Nr vi vl kom in till stan s mttes vi av scener som jag aldrig hade trott att jag skulle se i USA. P motorvgen som gr rakt genom stan satt tusentals med mnniskor och vntade p hjlp (motorvgen lg hgre n de versvmmade gatorna under). De som satt dr var de som inte hade evakuerat innan orkanen det var de fattigaste och resurssvagaste, gamla och sjuka. Mnga utan mat och vatten. wholesale nfl jerseys wholesale nfl jerseys Vi tog oss till the Superdome, inomusarenan fr amerikansk fotboll som hade fungerat som evakueringscenter dagen wholesale jerseys innan stormen och som nu var omgiven av vatten och full av strandsatta New Orleans bor. Dr var om mjligt frhllandena nnu vrre. Vrmen var olidlig. Apatiska mnniskor verallt. Stopp i alla toaletter och stormen hade rivit upp tv stora hl i taket. Mnga frgade oss nr hjlpen kommer. Frnvaron av myndigheterna var ptaglig. En handfull (och det menar jag bokstavligt) National Guard soldater var allt vi sg. Och det var inte mycket de kunde gra. som kom sg vi mer av detsamma och vi sg dda som lg och flt i vattnet och mnga dda p motorvgen. De hade dtt i vntan p hjlpen. De var gamla och de klarade inte vntan. De kan ha varit vrmen och bristen p mat och vatten eller det kan ha varit att de inte hade sina mediciner med sig. Eller bde och. Vi trffade mnniskor som var kvar vid sina versvmmade hus och vntade p hjlp. Vi sg brandmn som stod och sg p nr hus brann ned. Ironiskt nog hade de inget vatten att slcka brnder med. Istllet fr vattenslangar hll de i gevr. Nr rddningsmanskapet ntligen kom s var mnga av dem tungt bevpnade. Rykten gick om plundringar och vld. Det frekom skert en del sdant och vi sg ngra enstaka hndelser. Men mest minns jag tre killar som hade blivit stoppade av tv, med automatvapen bevpnade, poliser. Killarna hade en kundvagn full med vatten, sportdryck och diverse matvaror. I polisens gon var de plundrare. I mina gon frskte de bara verleva. wholesale nfl jerseys Vi jobbade nio dagar i strck med detta. De frsta fyra fem ntterna sov vi hos en privatperson i Baton Rouge som vi hyrde rum av. Det r en stad som ligger ca. wholesale jerseys 1,5 timme med bil frn New Orleans. Dr var restauranger och affrer ppna som vanligt. Det kndes extra absurt att se dessa tv olika vrldar s nra varandra och det verkade obegripligt att myndigheterna inte bara krde in och hmtade de strandsatta New Orleans borna. Vi krde ju fram och tillbaka mellan stderna varje dag. De sista dagarna lyckades vi f hotellrum vid flygplatsen i New Orleans. De hyrde egentligen inte ut rum lngre men hade ett par tomma rum dr evakuerade New Orleans bor hade bott men som nu hade dragit vidare. Vi fick rena handdukar och lakan i receptionen och fick stda rummet sjlva. Men de hade strm och vi var glada att ha lyckats hitta rum i New Orleans. Jag har varit tillbaka till New Orleans och fotograferat mnga gnger genom ren och det har varit ptagligt hur lngsamt teruppbyggnaden har gtt. Jag minns nr vi var tillbaka infr ettrsdagen av katastrofen och mycket av staden sg ut som om det kunde ha varit dagarna efter orkanen. Minus vattnet. Och de hundratusentals mnniskor som hade evakuerats till andra platser i landet (mnga hamnade i Houston och Atlanta) blev ofta kvar dr i flera r. Ett r efter orkanen bodde det ungefr 200.000 mnniskor i New Orleans jmfrt med ver 450.000 fre katastrofen. Infrastrukturen var nstan obefintlig p mnga hll och den hjlp som de federala myndigheterna hade utlovat tog lng tid och var omgrdad av krnglig byrkrati. Fr de som hade blivit av med sina hus fljde en lng kamp med frskringsbolagen som menade att det inte var en naturkatastrof utan en "man made disaster" eftersom det var den felaktiga konstruktionen av stadens skyddsvallar som orsakade versvmningen. dag, 10 r senare, har stora delar av New Orleans terhmtat sig relativt bra och antalet turister frvntas i r fr frsta gngen att bli fler n innan Katrina (French Quarters som r det omrde flest turister besker klarade sig egentligen helt och hller frn versvmningar d det ligger p hgre mark) Befolkningsmngden r dock fortfarande 18% lgre n innan orkanen, det r ungefr 80.000 frre mnniskor nu. I ngra av de vrst drabbade omrdena, som till exempel Lower Ninth Ward (ett av de fattigaste omrdena och nstan uteslutande afroamerikanskt) r rren frn katastrofen fortfarande synliga. Dr har mnga av de ver 4 000 frstrda husen i stadsdelen inte byggts upp igen och befolkningen har minskat med drygt 60%. New Orleans East r ett annat omrde som drabbades hrt, nr jag var dr fr ett par veckor sedan sg jag mnga frstrda cheap nfl jerseys hus som fortfarande stod orrda. Jag var inne i ett hus dr allt var som direkt efter stormen. Mbler lg huller om buller, det hngde fortfarande klder i garderoben och i skafferiet stod rostiga konservburkar med bland annat kycklingsoppa. Det finns ven ljuspunkter i Lower Ninth Ward dr skdespelaren Brad Pitt genom sin organisation Make it Right har byggt drygt 100 nya hus. De r arkitektritade och miljsmarta. De r frglada och ser vldigt futuristiska ut jmfrt med de flesta andra hus i omrdet. man ser ocks vldigt mnga tomma tomter med bara en farstutrappa av sten kvar som pminner om dr stod ett hus cheap jerseys fram till fr tio r sedan. Cheap Jerseys from china Men historien om orkanen Katrina r s mycket cheap nfl jerseys mer n bara historien om en naturkatastrof, det r en historia om de amerikanska myndigheternas handfallenhet och ocks en historia om fattigdom i USA. De som inte hade evakuerat innan orkanen var de fattigaste och resurssvagaste som nu helt pltsligt hamnade p TV skrmarna i de amerikanska medelklasshemmen. Det var ett chockartat uppvaknande fr ett land dr de 15 procent som lever under fattigdomsgrnsen ofta varken syns eller hrs i det offentliga samtalet. dag r det vernissage fr wholesale nfl jerseys min Utstllning "New Orleans Katrina 10 r" p Galleri Kontrast. Kl. 12 16. Cheap Jerseys from china wholesale jerseys mer bilder p min hemsida. wholesale jerseys Cheap Jerseys free shipping Hr mig bertta om orkanen via ett bildspel som gjordes tv r efter orkanen av VG. Cheap Jerseys free shipping wholesale nfl jerseys from china lrdag r det tio r sedan orkanen Katrina skapade stor frdelse p den amerikanska Gulfkusten. Jag var dr d och har varit tillbaka mnga gnger genom ren. Och nu ett par gnger de senaste veckorna och jag r djupt fascinerad av staden och dess invnare. Mina mnga besk har nu blivit till en fotoutstllning p Galleri Kontrast p Hornsgatan i Stockholm. Den 29 augusti kl. 12 16 r det vernissage och du r varmt vlkommen. fr typ av stad r det frgar reporter Marianne (som inte varit dr tidigare) nr vi kr in mot New Orleans. Jag kunde ju ha citerat vad jag sjlv skrev hr p bloggen fr ett par r sedan, att staden r "ett lngfinger rakt upp i Mitt Romneys coporate America" men kanske bytt ut den tidigare republikanske presidentkandidaten mot Jeb Bush eller Donald Trump. Jag tycker dock New Orleans frtjnar ett ngot mer sofistikerat svar n s. Men orden trt. Som de gr ibland trots att man vet svaret inne i sitt huvud. Vissa vetskaper r svra att formulera i ord. En halv dag senare kommer ett par slumpmssiga konversationer med ett par olika New Orleanians att frklara den hr stan och vilka som sker sig hit s mycket bttre: Mannen bredvid mig i hotellbaren r en high school lrare med en Old Fashion framfr sig och som ska p en Emergemcy Response konferens arrangerad av Federal Emergency Management Agency FEMA (Det var fr vrigt FEMA som fick massiv kritik fr att ha misslyckats kapitalt med sitt jobb efter Katrina) dagen efter och som nu flirtar med den kvinnliga bartendern. Eller om det var tvrtom. Efter att hon berttat att hon r frn Massachusetts s frgar han henne hur hon hamnat i New Orleans. Det visar sig att hon hade bestmt sig fr att flytta men visste inte vart s hon gav sig ut p en fem mnader lng roadtrip till 15 stder. "New Orleans vann" sger hon med ett skratt. Precis s. Precis den typen av mnniskor bor i New Orleans. Bland annat. Men de flesta verkar skippa att beska de 14 andra stderna innan. I bland fr jag knslan att det finns mnga New Orleans bor som egentligen var p tillflligt besk men som bara blev kvar. Jag kan frst dem. wholesale nfl jerseys from china Senare, under middagen, s vnder sig pltsligt en kvinna vid bordet bredvid oss och kommenterar min efterrtt (som jag ftt p kpet och som jag egentligen inte vill ha). Hon ter samma och tycker att portionen var vldigt mycket fr stor. Vilket jag hll med om. Vad hennes man tycker r oklart. I konversationen som fljer kommer det fram att hon r frn Brasilien och hennes man r amerikan. De gifte sig i slutet av 90 talet och hade bott en lng tid i Washington DC men sedan ngra r bor de i New Orleans. "Det r r den enda staden i USA som liknar mitt hemland" sger hon. "Folk r ppna och avslappnade och det r inget konstigt att bjuda hem folk man inte knner p lunch eller middag. Det hnder hela tiden". Det r sant att New Orleans r s vldigt olikt resten av USA. Jmfrt med Skandinavien r ju visserligen hela USA ett stort Rio de Janeiro av ppenhet och spontanitet men vr nyfunna brasilianska vnnina ser nog andra nyanser n vi gr. Och jag gillar beskrivningen av New Orleans som en bit Sydamerika i USA. Nrmare gldjen. Nrmare livet. Och fr all del nrmare dden ocks. Men det behver ndvndigtvis inte vara dligt. Och ocks jag har faktiskt blivit hembjuden p brunch till ngra New Orleanians jag inte knde och tackade, tillsammans med reporter Kim Riseth, mot mina instinkter ja. Och hade sklart vldigt trevligt ("Vga ett ja bland alla nej" som Ulf Lundell sjunger). Den enorma kreativitet som finns i New Orleans r ocks fantastisk. I varenda liten hl i vggen bar spelar musiker som om varje kvll vore den sista och som om musiken vore lika viktig som luften vi andas. Och det r den hr. P Frenchman Street finns en konst bazaar som har ppet p kvllarna dr konstnrer sljer sina verk och i jmfrelse s verkar konsten man kan kpa p New Yorks gator gjorda av talanglsa byrkrater som gtt en ptvingad helgkurs i att teckna med kritor. Okej, kanske jag verdrev lite, men ni fattar nog vad jag vill ha sagt. wholesale jerseys from china Och nere i Lower Ninth Ward, ett av de fattigaste kvarteren och ett av de omrdena som wholesale jerseys drabbades vrst av orkanen, r mnniskor otroligt vnliga och tillmtesgende. Trots den brda de blivit valda att bra. Harry driver en liten boxningsklubb p tomten till sitt hus. Dr i en boxningsring under bar himmel fr han de unga pojkarna att hlla sig borta frn alla de dligheter som str till buds p gatorna i dessa fattiga, och mnga gnger farliga kvarter. Hans hus och en tidigare boxningsring blev frstrda av orkanen men r nu teruppbyggda. Jag var dr en vecka tidigare och fotograferade och hade nu kommit tillbaka mer eller mindre oanmld fr att komplettera med lite videofilmande. Men boxningsringen wholesale jerseys stod tom och jag knackade p. Harry sa att trningen hade blivit instlld i sista stund men nu brjade han ringa runt fr att se till att jag skulle f mitt videomaterial. En annan coach kunde egentligen inte komma ver, han hade barn att passa och skulle snart till jobbet. Harrys fru hade tagit bilen s han gick runt och knackade drr fr att f tag p ngra av ungdomarna. Helt pltsligt kommer den andra cochen krandes med tv boxare och Harry kommer gende med en lite kille som ocks tillhrde boxningsklubben. Och sen krde de ett oplanerat trningspass trots att de egentligen inte hade tid bara fr att de ville hjlpa mig. Jag knde mig lite skyldig och sg till att tacka dem ordentligt. Mnga gnger. Och jag knde inte en enda negativ vibb frn dem. Bara vrme och hjlpsamhet. Och detta r ngot jag sttt p mnga gnger under mina besk till New Orleans. Inte minst i de allra fattigaste kvarteren. r sant att det finns mnga fel och brister i New Orleans. Kriminalitet och vld r ett stort problem. Liksom korrupta politiker (frra borgmstaren sitter nu i fngelse) och en infrastruktur som minst sagt behver uppdateras (vissa vgar r s ojmna att de knappt gr att kra p) men de allra flesta av mnniskorna i New Orleans r vldigt vldigt bra. Ett gng nazister som attackerar en fredlig antinazistisk demonstration. Det berrde mig starkt p mnga plan. det uppenbara, rasism r oaceptabelt. Likas vld. Och bara att se nazister p Sveriges gator r 2013 r djupt oroande. Hur f de n r. wholesale jerseys from china wholesale jerseys from china Men det var ocks ngot med scenen fr verfallet. Den var min. Ett smningt frortscentrum i decembers grdis. 50 tals arkitekturen. Tunnelbanestationen. Det var s jag vxte upp. Dr jag blev vuxen. Lngs med tunnelbanans linje 17 och 18. Den grna linjen. Vr livslinje. Hsselby Grd. Bagaramossen. Blackeberg. Hkarngen. De dr frortscentrumen ser ungefr likadana ut. Dr var vi p ungdomsgrdarna. Spelade och gick p rockkonserter i all enkelhet. Hngde vid korvkiosken. Vntade p bussen. Det var vrt universum. wholesale jerseys from china Visst fanns det skinheads p vr tid ocks som man gjorde allt fr att undvika att mta p nattomma gator. Men det knns vrre nu. Inte minst fr att Sverigedemokraterna sitter i riksdagen. torsdags kom jag till Sverige fr julfirande. Jag visste att jag var tvungen att ta mig till Krrtorp fr sndagens demonstration. Jag var ute p lrdagskvllen. Middag p Teatergrillen med goda vnner. Kronprinsessan Madeleine ett par bord frn oss. Sedan till Snvits kllare p Ringvgen dr det var Joe Strummer hyllning med banden Dubplate Connection och Wall of Clash. Kontraster minst sagt. Men jag gillar att rra mig i olika vrldar. Det r liksom mitt jobb. Mitt liv. (Madde namedroppar jag bara fr att beskriva den absurda kontrasten, jag r ju inte direkt rojalist.) wholesale jerseys from china Joe Strummer r en av mina strsta frebilder och hans ord tog alltid avstnd frn frdomar och frtryck. wholesale jerseys from china Det blev sent igr kvll och kunde sedan inte sova p grund av jet lag. Blev bara ett tv tre timmars smn och borde vl ha sovit vidare nr jag ntligen lyckades somna men till Krrtorp ville jag. Skulle jag. wholesale jerseys Och dr fick jag se nrmare 20 000 mnniskor tga ner frn tunnelbanestationen p gatorna mellan de trevniga funkishyreshusen till fotbollsplanen som var platsen fr manifestationen. Det var unga och gamla. Barnfamiljer och tonrigar. Det var svenskar frn mnga olika lnder. Det var helt enkelt ett genomsnitt av Sverige och det fanns en kraft i det som gjorde mig varm i hjrtat. 28 nazister attackerade ett cheap nfl jerseys hundratal antirasister och en vecka senare kommer 20 000 svenskar och sger att det r inte ok och att vi inte tolererar det. wholesale jerseys Det finns en liten falang som menar att man ska bekmpa dessa rasister med vld. Jag sg dem dock inte i Krrtorp idag och det r fel vg att g. Om du anvnder dig av samma metoder som du kritiserar din fiende fr, d blir du din fiende sjlv.

Comments

Popular posts from this blog

Tana Umaga wary of reopening old wounds caused by his infamous spear tackle

Tankadelphia Sixers get new jerseys

Tandem Cycling Is Gaining Speed in the Bike Industry